Lektion för Lisa

Konstigt att mina tidsinställda inlägg inte har kommit upp. Iallafall idag har jag ridit för Lisa. Började med att rida fram en halvtimme innan med mycket skrittjobb och lösgörande arbete såsom skänkelvikningar och utåtställa. Då han kändes mjuk började jag jobba han i traven och sen i galoppen. Han kändes fräsch och pigg! Sen bytte jag till kulsporrarna för att blir så himla taggad när jag rider med de lite skarpare och om jag rider utan sporrar så kan jag inte samla han lika bra och få lika bra reaktion för skänkeln. Först red jag serpentiner och dom blev riktigt bra! Lisa sa att de va våran bästa serpentin någonsin, vägen och formen & allt! De va ingen idé att sitta och träna på det något mer eftersom vi klarar det bra, så vi gick över till det svåra. Avbrott efter galoppen utan att huvudet ska vara i norrland och mellantraven som han brukar spänna ryggen i. Det gick faktiskt bra! Fick till några bra volter och några mindre bra! Han var taggad men lyckades få tillbaka han ganska snabbt. Men på mellangaloppen så ökade jag inget överhuvudtaget för det leder bara till att han blir mera taggad. Så jag ska testa mig fram och se om det är värt att öka där för om jag gör det kan jag förlora på efter ökningen att han "springer iväg." Så vi får ser hur vi gör helt enkelt. Ska också inte sitta och hålla för mycket i tyglarna när han trippar och taggar gärnet, måste också ge. Sen övade vi på mellantraven och då skulle jag rida lätt så att Mingus skulle slappna av. Fick rida långsammare lätt. Det gick rätt bra! 
Som det ser ut nu kommer Mingus inte att följa med till Norrland trotsallt.
Såhär gör han när han ökar och spänner ryggen typ. Han ska bli mer avslappnad och söka neråt istället för uppåt ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0