Fråga & mitt personliga svar!

För mig är Mingus en läromästare, har hört det SÅ många gånger. Av nästan ALLA tränare jag ridit för. Visst, han är en ponny småbarn kan rida osv men om man ställer krav på honom. Är det inte alltid lätt! Han kan vara så envis och jävlig ibland men hur fin som helst en annan dag. Mingus är bra utbildad, kan många skolor såsom skänkelvikning, öppna, sluta, framdelsvändning, bakdelsvändning, förvänd galopp m.m! Men han gör det inte gratis! ;) Vid uteritter är han kolugn för nya saker och sånt. Ex en gång hoppade ett rådjur ca. 3 meter ifrån och jag blev livrädd medans Mingus lunka vidare!
 
För mig är en läromästare inte en häst som "gör allt av sig själv", utan en häst som man verkligen behöver jobba med och en häst som kan! En häst som - Mingus! I hoppningen kan han också massor, han kan  taxera grymt kommer oftast alltid rätt på hinder om man lägger honom rätt och byter galopp av sig själv. Men för att få en tillit att han ska lita på dig krävs det massa arbete då han är osäker i hoppningen.

Hector är ett ex på en häst som INTE är läromästare. Jag red honom på Väsby ridskola 2008 när han var 5-6 år. Han bråkade sjukt mycket och ja tävlingarna var kaos. VI klarade 1 av typ 6. Annars var det avramlingar och på dressyrbanan hoppa han över staketet 6 ggr samt la sig ner en gång i collecting ring. Jag fick typ fick lära honom & typ utbilda honom, också för att jag valde det själv. Jag sög på att rida under tiden jag red Hector! SÅ fel. Jag var så sjukt envis med Hector, gav aldrig upp gång på gång. Ibland la han sig ner på lektionerna.. Inte för att han hade ont eller något sånt det var bara en ovana! Nu är han såld till en privatryttare! Hector skulle kommit med i ponnyakuten castingen, men det blev inte så för att en elev hade skickat in honom dit utan att fråga!
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin

Håller med dig! En läromästare för mig är också en häst som är lugn och trygg :)

Svar: justet glömde det :D mingus är jättelugn för saker och sånt verkligen trygg utomhus!! :)
Sara Hermansson

2013-01-07 @ 13:08:58
URL: http://malinottenback.blogg.se
Postat av: Miranda Åhl

Hej, du var ju med i veckans blogg! Vinnaren finns nu uppe på bloggen! :3

2013-01-07 @ 13:39:45
URL: http://miirandaa.blogg.se/
Postat av: Maja

Fin blogg! :)

Svar: tack! :)
Sara Hermansson

2013-01-07 @ 18:49:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0